Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ
Téma: Objevujeme svět kolem nás
Dílčí cíle
Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými. Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti. Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.
Akce mateřské školy
- Divadelní představení „Pračlovíček“
- Kouzelnické představení
- Lezecká stěna
- Vědecké laborky
- Karneval v MŠ
- Pohádková zvířátka
Pohybové činnosti
- Procházka k zamrzlému rybníku
- PH s říkankou „Vláček“
- Nácvik házení a chytání míče
- Rozvoj rovnováhy – chůze po nataženém laně, chůze po lavičce
- Nácvik mazurky „Měla babka“
- Bobování, klouzání
- PH „Na barevná auta“
- Cvičení na nakloněné rovině a žebřinách
- Rozvoj obratnosti – překážková dráha
- Hod papírovými koulemi na cíl
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Získat povědomí o částech dne, jejich názvy, význam a důležitost
- Rozhovory nad obrázky: denní činnosti doma a v MŠ
- Pojmy snídaně, svačina, oběd, večeře
- Rozvoj slovní zásoby – prohlížení obrazového materiálu
- Rozhovory o svátku Sv. Valentýna
- Námětová hra „Na řemesla“
- Námětová hra „Co potřebuji k práci?“ – známé pracovní pomůcky a nástroje
- Námětová hra „Chodím, hledám“ – řazení předmětů ze stejného materiálu do skupin
- Předměty okolo nás – z jakého jsou materiálu
- Návštěva krmelce, rozhovory o zimování zvěře
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Práce s temperou – „Sněhulák“
- Výtvarná práce – „Ptáčci v krmítku“
- Výtvarná práce – Karnevalová maska -„Medvěd“, kreslení, stříhání, lepení
- Rozvoj grafomotoriky
- Dárek pro maminky
- Výtvarný projekt „Lední medvěd“- bublinková folie, tempery
Předmatematické představy
- Procvičování barev, tvarů a počtu, pojmu menší – větší
- Grafické listy – opis tvarů a určování počtu
- Upevňování pojmů vpravo, vlevo, nahoře, dole
- Hry se stavebnicí, dělení kostek dle stejného tvaru a velikosti do skupin
- Grafické listy – půlené obrázky
Řečové a jazykové činnosti
- Nácvik básně „Sněhulák“
- Čtení z knihy Matýsek a Majdalenka – vyprávění děje dětmi
- Promítání filmu „Sněžný kluk“- rozhovory o ději filmu a hlavních hrdinech
- Rozklad slov na slabiky, velké děti určování první a poslední hlásky
- Popis obrázku – rozvoj slovní zásoby, používání souvětí
- Soustředěný poslech, doplnění chybějících slov v textu
- Vymysli slovo od A, H,C…..
Rozvoj smyslového vnímání
- Logické skládačky
- Rozvoj zrakového vnímání – najít mezi množinou obrázků jiný
- Rozvoj sluchového vnímání – „Odkud štěká pes
- Rozvoj zrakového vnímání – Najdi rozdíly – pracovní listy
- Rozvoj zrakového vnímání – Najdi k obrázku jeho stíny – pracovní listy