Rozkvetlé jaro – jarní činnosti v mateřské škole

Téma: Březen měsíc knihy, příroda se probouzí

 

Dílčí cíle

Probouzení zájmu o čtené slovo, seznamování s dětskými hrdiny, autory a ilustrátory. Zapojování dětí do příběhu – pokusy o dramatizaci, o napodobování, dokončování příběhů dle vlastní fantazie. Vyhledávání informací v knihách. Utváření správných návyků při manipulaci a při práci s knihou.  Seznamování s tradicemi jara – Velikonoce (setí osení, koleda). Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Pozorování probouzející se přírody – poznávání  a pojmenování prvních jarních květin, první hmyz a přílet ptactva z teplých krajin.

 

Akce mateřské školy

  • MTU – Malý vodohospodář
  • Dětský úsměv
  • Dravci
  • Fotograf
  • Exkurze do přírody
  • Život pod vodní hladinou
  • MTU – Malý energetik
  • Čarodějnice v MŠ

 

Pohybové činnosti

  • PH „Na peška“- dodržování pravidel a ohleduplnosti
  • Protahovací a rovnací cviky
  • Rozvoj obratnosti – běh v terénu s překonáváním přírodních překážek
  • PH s říkankou -„Hlava, ramena“
  • Nácvik kopání do míče, hod a chytání míče – na zahradě
  • Létám jako pták – nápodoba pohybu dravců
  • PH s říkankou „Bleška“
  • PH „Na vyměňovanou

 

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Osvojování si vztahu ke knihám a čtenému textu
  • Seznámení s pojmem autor, spisovatel, ilustrátor
  • Prohlížení knih donesených dětmi, rozhovory o druzích knih a jejich důležitosti
  • Nácvik soustředěného poslechu
  • Rozhovory o hlavních postavách a zvířecích hrdinech vystupujících v knihách
  • Poslech úryvků z knih donesených dětmi
  • Pozorování změn v přírodě
  • Hlavní znaky jara – pozorování při procházkách
  • Pozorování prvních rostlin
  • Poslech pohádek
  • Rozhovory o jarní přírodě a pracích na zahradě
  • Námětová hra -„Jak to udělám?“
  • Prohlubování znalostí o Velikonocích, velikonočních tradicích

 

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Výtvarná práce „sněženky“ – stříhání, lepení
  • Výtvarná práce „Zlatý déšť“ – práce s temperovými barvami
  • Práce s modelínou – hadi, šneci, housenky
  • Rozvoj jemné motoriky – grafomotorické listy
  • Pečení velikonočních perníčků a jejich zdobení
  • Výroba velikonočních dekorací
  • Dramatizace pohádky „O řepě“
  • Výtvarná práce „Mláďata“
  • Výtvarná práce „Jarní květiny“- kolorovaná kresba tuší

 

Řečové a jazykové činnosti

  • O neposlušných kůzlátkách – poslech, samostatné vyprávění, dějová posloupnost
  • Charakteristika hlavních postav při četbě
  • Nácvik básně „Brouček“
  • Rozvoj slovní zásoby – samostatný popis ilustrací z knih
  • Nácvik básně „Slunce“
  • Nácvik velikonočních koled a říkadel
  • Snaha o vymýšlení děje příběhu „A jak to bylo dál?“
  • Určování počtu slabik
  • Určování první a poslední hlásky
  • Určování hlásky ve slově
  • Snaha o hláskování krátkých slov

 

Rozvoj smyslového vnímání

  • Orientace v prostoru a hledání prasátka slovními pokyny – hra „Na prasátko“
  • Rozvoj sluchového vnímání – vytleskávání, rytmizace, rýmy
  • Rozvoj tvořivé fantazie – vymýšlení příběhů
  • Sluchová analýza – syntéza
  • Rozlišování měkkých a tvrdých slabik
  • Rozvoj zrakového vnímání – „Co se ve třídě změnilo“

 

Téma: Když všechno kvete

 

Dílčí cíle

Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Rozvoj poznatků o životě zvířat na statku, jejich pojmenování a význam jejich chovu. Poznávání života ve vodě a v jejím okolí, vysvětlování pojmů – vodní živočichové, obojživelníci. Jejich poznávání a pojmenování.  Rozšiřování poznatků o dopravě (dopravní prostředky, dopravní značení, bezpečnost v dopravě, možná nebezpečí).  Rozvoj smyslového vnímání. Uvědomování si důležitosti pohybu pro zdravý vývoj. Upevňování citových vztahů ke svým blízkým a pocit sounáležitosti s rodinou. Rozšiřování poznatků o přírodě, pozorování kvetoucí přírody (krása a vůně květů, život na louce, práce na zahrádce, pojmenování některých druhů rostlin a podmínkách jejich růstu).  Rozvíjení schopnosti sebeovládání, ohleduplnosti, pohotové reakce, dodržování pravidel a rozvíjení pohybových schopností a dovedností při pohybových hrách. Osvojování si dovednosti a poznatky předcházející čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka. Seznamování se základními číselnými a matematickými pojmy, prostorová orientace.

 

Akce mateřské školy

  • Dětský úsměv
  • Lanový park Kladno
  • MTU zpracovatel odpadů
  • Výlet na hrad Okoř
  • Den dětí

 

Pohybové činnosti

  • Znázornění hudby pohybem – „Na baletky“
  • PH „Na sedanou“
  • Rozvíjení obratnosti – průlezky na zahradě
  • PH s říkankou „Leze, leze brouk“
  • Cvičení s obručemi – nácvik kroužení, koulení, prolézání, proskakování
  • Čarodějnický rej – tanec, soutěže
  • Rozvoj hrubé motoriky – skákání gumy
  • PH s říkankou „Malý brouček“
  • PH „Na rybáře“, „Cukr, káva, limonáda“ na školní zahradě
  • Učit děti dodržování pravidel, sebeovládání a ohleduplnosti při soutěžích

 

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Dárek pro maminku ke Dni Matek
  • Kolorovaná kresba tuší „Jarní květiny“
  • Výtvarná koláž – „Jarní louka“ – rostliny, hmyz, šneci
  • Kolorovaná kresba tuší – „Čapí hnízdo“
  • Výtvarná práce – „Rozkvetlý strom“
  • Grafomotorické listy
  • Práce s otiskování kaněk a skvrn – „Motýl“
  • Výtvarná práce „Vlčí máky“ – vytrhávání z barevných papírů, lepení

 

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Povídání o svátku matek, upevňování vztahů v rodině
  • Prohlížení obrazového materiálu – „Jarní květiny“, poznávání některých květin
  • Rozhovory o přírodě na jaře, rození mláďat, návratu ptáků, prvním hmyzu
  • Poznání hospodářských zvířat, jejich názvy, péče o ně, užitek, ustájení
  • Poznávání života ve vodě, pojmy vodní živočich, obojživelník
  • Osvojování poznatků o dopravě, bezpečnosti na silnici, druzích dopravních prostředků

 

Řečové a jazykové činnosti

  • Osvojování poznatků předcházejících čtení a psaní – časopis pro předškoláky
  • Nácvik jarní básně „Prší“
  • Opakování písní o jaru
  • Rozvoj řečových schopností – rozhovory nad obrázky
  • Hledání slov začínajících určitou hláskou

 

Předmatematické představy

  • Určování počtu – hra na obchod
  • Práce s pracovními listy a časopisem pro předškoláky
  • Seznámení se základními číselnými a matematickými pojmy
  • Skládání archu papíru – pojmy polovina, čtvrtina
  • Hry s kostkami – více, méně, stejně

 

Rozvoj smyslového vnímání

  • Poznávání ovoce při ochutnávce
  • Rozvoj sluchového vnímání – rozlišování dvojic s-z ž-š   v-f
  • Rozvoj zrakového vnímání – figura v pozadí
  • Nácvik sluchového rozlišování podobně znějících slov – síla-žíla Micka-myčka
  • Rozvoj zrakového vnímání a paměti – pexeso – hledání dvojic