Barevný podzim – podzimní činnosti v MŠ
Téma: Hola, hola, škola volá
Dílčí úkoly
Přivítání dětí, seznamování nově příchozích dětí s prostředím třídy, celé budovy i školní zahrady. Postupné poznávání nových kamarádů, seznamování s jejich jmény i jmény zaměstnanců MŠ a jejich profesemi. Seznamování s hračkami, pomůckami a jejich správné uložení. Seznamování se smluvenými pravidly v kolektivu a pravidel chování. Utvářet u dětí sounáležitost k rodině. Blíže děti seznámit s místem, ve kterém žijí.
Seznamovací hry
- Seznamování dětí s novými kamarády -„Kam Tě pohladím“, „Já jsem a umím“.
- Postupné seznamování s prostorami MŠ „Co se skrývá za dveřmi?“
- Seznamování s hračkami, pomůckami a ostatním vybavením.
- Postupné seznamování s pravidly.
- Zapojování dětí do her a činností.
- Učit děti poznat a zapamatovat si svou značku „Na pamětnou“.
- Posilovat v dětech kladné vztahy ke svým blízkým a ke svému okolí. Námětová hra „Na rodinu“ – navozování vhodných situací.
Pohybové činnosti
- Rozvoj pohybových schopností u dětí „Včelí královna velí“. “ Mladší děti – učit děti střídat základní polohy dle pokynů. Starší děti – zdokonalovaní pohotové reakce.
- Zjišťování pohybových schopností „Na opičky.
- Průlezky na školní zahradě a v parku.
- Učit děti chůzi v rytmu „Na bubeníka“
- Nácvik pohybové hry „Kočičko, jsi doma?“
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Vytváření zakládacích desek na výkresy, kresba, kolorace.
- Kresba lidské postavy „Moje rodina“. Mladší děti – nácvik správného úchopu tužky a pokus o vystihnutí hlavní znaky figury. Starší děti – dbát na úplnost figury, vést děti k pečlivosti a trpělivosti při práci.
- Kolektivní stavba „Naše obec“. Zjišťování znalosti barev u dětí.
- Malba temperou „Naše školka“. Mladší děti – malování štětcem sytě namočeným v barvě. Starší děti – dodržování správné techniky.
Řečové a jazykové činnosti
- Zjišťování řečových schopností u dětí „Kdo to ví?“.
- Rozhovory nad obrázky na téma „Moje rodina“. Mladší děti – podněcovat k rozhovoru pokládáním otázek, zjišťování řečových schopností. Starší děti – pokus o souvislé vyjadřování a gramatickou správnost.
- Opakování známých písní a říkanek.
- Poslech četby.
Rozvoj smyslového vnímání
- Rozvoj zrakového vnímání „Na hledače“. Poznávání své značky mezi ostatními.
- Skládání půlených obrázků.
- Pocitový chodníček.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Probouzet u dětí úctu k domovu a ke svému okolí. Procházka v obci – pozorování, rozhovory, Poznáváme místa, kde bydlí kamarádi, poznávání míst a budov. Co se mi v obci líbí a nelíbí a proč?“
Téma: Foukej, foukej větříčku
Dílčí úkoly
Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenování ovocných stromů a jejich plodů. Seznámení s prací na zahradě, v sadu i na poli. Pozorování měnících se listů na stromech, znát základní a doplňkové barvy. Poznávání a pojmenování lesních plodů a seznamování se s jejich významem pro lesní zvěř a ptactvo. Využití lesních plodů jako výtvarného materiálu. Poznávání přírodních zákonitostí – změny počasí (vítr, déšť, mlha), koloběh vody v přírodě, význam vody pro Zemi, ale i její ničivé důsledky jako živlu. Seznamování s tradicemi (posvícení, dýňování). Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví v chladném počasí. Seznamování s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Rozvoj poznatků o lesní zvěři, o způsobu života, o nutnosti zvěř v zimních měsících přikrmovat.
Pohybové činnosti
- Procházka v lese. Zdolávání překážek v přírodě.
- Hod papírovou koulí na cíl horním obloukem.
- Rozvoj hrubé motoriky, změny poloh těla dle pokynu učitelky „Kuba řekl“.
- Rozvoj pohybových schopností u dětí – zdolávání překážek podlézáním, přelézáním, prolézáním „Překážková dráha.
- Průlezky na školní zahradě.
- Rozvoj pohybových schopností – starší děti – nácvik kotoulu vpřed, mladší děti – převaly na žíněnce.
- Pohybové chvilky „Sluníčko“, „Brambora“.
- Soutěživé hry „Brambora v řádku“.
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností – s gumou – poskoky a přeskoky.
- PH „ Na Myšky“. S padákem.
- Rozvoj pohybových schopností. Procvičování poskoků na jedné noze. Poskoky na panákovi.
- Nácvik pohybové hry „Dneska se mi zdálo“.
- Rozvoj obratnosti – lavička, žebřiny.
- Pohybová hra „Hlava, ramena“.
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Hra s různými druhy stavebnic.
- Stavby z přírodnin v lese.
- Využití přírodniny jako výtvarného materiálu „Ježci“.
- Vymývaná technika „Mochomůrka“.
- Technika zapouštění barev do vlhkého podkladu „Podzimní obrázek“.
- Výroba svícnu ze zavařovací sklenice.
- Práce s papírem. Technika stříhání, lepení, dokreslování.
- „Předškolák“, pracovní listy, cviky ruky.
- Mozaiky, volné skládání.
- Dlabání dýní.
- Výroba draka z ruliček od toaletního papíru.
- Práce s papírem. Stříhání, lepení, dokreslování „Deštník z papíru“.
- Kresba lidské figury – dbát na celistvost postavy ve vhodném oblečení pro toto roční období. Mladší děti – omalovánky.
- Kresba libovolného lesního zvířete tuží. Mladší děti – vystihnutí hlavních znaků zvířecí figury, seznámení s technikou. Starší děti – dodržování správných postupů a pečlivosti při práci.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Procházka ke krmelci. Pozorování, rozhovory (pojmenování běžných druhů lesní zvěře).
- Procházka do sadů. Pozorování, rozhovory.
- Procházka k rybníku a potoku. Pozorování, rozhovory (živočichové žijící ve vodě a u vody, o správném a bezpečném chování v blízkosti vody).
- Procházka po okolí. Pozorování změn v přírodě. Charakteristické znaky podzimu.
- Poznávání a pojmenování lesních plodů.
- Proč mohou draci létat? Rozhovory nad obrázky.
- Rozhovory nad obrázky „Koloběh vody“. Voda a její výskyt v přírodě.
- Posvícení v MŠ – pečení posvícenských koláčů v MŠ.
- Vysvětlování přísloví o Svatém Martinovi.
- Pomocí vhodných otázek vést s dětmi rozhovor, které činnosti jsou pro lidské zdraví škodlivé a co našemu tělu prospívá. Práce s obrazovým materiálem.
- Vyhledávání informací o lidském těle. Práce s encyklopedií.
- Rozšířit znalosti o lesní zvěři a nutnosti je během zimy přikrmovat.
- Práce s obrazovým materiálem „Kde zvířátka žijí“. Přiřazování je k symbolům lesa, vody, pole.
Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.
- Spontánní a řízené rozhovory s dětmi.
- Nácvik písně „Marnivá mochomůrka“.
- Poslech četby z knihy J. Lada „Dětem“. Rozhovory o tradicích – „Svátek všech svatých“ – dušičky.
- Seznamování s příslovími spjatými s podzimem.
- Opakování písní o podzimu. Částečný nácvik písně „Pyšný drak“.
- Práce s básní „Mochomůrka“
- Píseň s pohybem „Dešťové kapičky“
- Částečný nácvik písně „Zlaté posvícení“.
Předmatematické činnosti
- „Předškolák“, pracovní listy.
- Hra s kostkami. Vytváření skupin předmětů, určování počtu, porovnávání.
- Vytváření číselné řady.
- Skládání mozaiky dle vzoru.
- Vyhledávání správného řešení dle daných podmínek „ZOO“
Rozvoj smyslového vnímání
- Pozorování změn v přírodě.
- Rozeznávání reprodukovaných zvuků. Poslech CD.
- Pohybová hra „Na kukačku“.
- Poznávání ovoce dle vůně, tvaru a chuti.
- Zraková cvičení „Na hledače“, „Předškolák“.
- Pracovní list „Lidské tělo“. Dokresli a vybarvi dle slovního diktátu.
Námětové hry
- Ukazujeme části těla na sobě “Nechci vidět“.
- Ukazujeme a správně nazýváme části lidského těla na druhé osobě. „Kam tě pohladím?“ „Dotkneme se“.
- Učíme se znát, co tělu škodí a co mu prospívá. Zdravá strava „Vaříme kaši“