Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ

Téma: Paní Zima vládne a přináší nejkrásnější svátky v roce

 

Dílčí úkoly

Poklidné prožívání předvánočního času. Období plné citových prožitků. Návštěva čerta a Mikuláše, výzdoba třídy i celé budovy. Výroba přání a drobných dárečků pro rodiče. Seznamování s tradicemi a zvyky spojené s vánocemi, zdobení vánočního stromku, zpívání koled, ochutnávka cukroví, nácvik pásma pro rodiče. Pozorování vánoční výzdoby v obci. Poznávání charakteristických znaků zimy (mráz, jinovatka, led, sněhová vločka a jejich vlastnosti). Upozorňování na  možné nebezpečí při chůzi na zledovatělém povrchu, na zamrzlých vodních plochách, na nutnost teplého oblečení vhodného do chladného počasí. Seznamování se zimními sporty a rozvíjení pohybových schopností na sněhu. Vedení dětí k ochraně a péči o lesní zvěř a ptactva v tomto období.

Akce mateřské školy

  • Rozsvěcení vánočního stromu
  • Mikulášská nadílka v MŠ
  • Divadelní představení „Vánoční světlo“
  • Kontrolní screening očí
  • MTU
  • Koncert v  kostele
  • Vánoční nadílka v MŠ

 Pohybové činnosti

  • Chůze za vedoucím dítětem se změnami směru. Vytváření cestiček.
  • Soutěživé hry v přírodě. Běh z různých poloh startu. Rozvoj obratnosti a pohotové reakce.
  • Pohybová hra „Na spícího krále“. Rozvoj soustředění a pohotové reakce.
  • V lese zdolávání nerovnosti terénu.
  • Zdolávání překážek. Překážková dráha.
  • PH „Na mrazíky“.
  • Pohybová chvilka – „Podlézaná“.
  • Radovánky na sněhu.

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Výroba vánočního přání z papíru.
  • Použití netradičního výtvarného materiálu. Výroba vánočního dárku.
  • „Čertíci.
  • Zdobení vánočního stromku.
  • Malba andílka vodovými barvami a tuší.
  • Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
  • Cviky svalů ruky. Vytváření koulí z modelíny válením o podložku a mezi dlaněmi.

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Procházka k vánočnímu stromu. Pozorování, rozhovory.
  • Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
  • Procházka ke krmelci. Rozhovory (vhodné a nevhodné krmivo pro zvěř).
  • Procházka po okolí. Charakteristické znaky zimy.
  • Seznamujeme se s poznatky o zimě, o změnách v přírodě a činnostech souvisejících se zimním obdobím.
  • Rozhovory nad obrázky. “Vánoční tradice“.
  • Zimní sporty. Práce s obrazovým materiálem.
  • Bližší seznámení dětí se střídáním ročních období, měsíců, dnů.
  • „Co tělu škodí“, následné rozhovory.
  • Vhodné oblékání. Četba „O zmrzlém králi“. Následné rozhovory.

Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.

  • Opakování písní o zimě, částečný nácvik písně „Čertíci ťukají na vrátka“.
  • Nácvik písně s pohybem „Rohy, kožichy“
  • Práce s básní „Vánoční stromeček“. Částečný nácvik básně, rozklad slov na slabiky, určování hlásek ve slovech.
  • Zpívání vánočních koled u vánočního stromku.
  • Poslech četby J. Lada „Dětem“. O zimě a vánocích.
  • Zpívání koled.
  • Poslech CD „Koledy“.
  • Frontální rozhovory o prázdninách a vánoční nadílce.
  • Částečný nácvik písně „Jaro, léto“
  • Nácvik básně s pohybem „Sněhulák“
  • Logico používání antonym.

Předmatematické činnosti

  • Určování počtu porovnávání, poznávání číslic 1-5 využití didakt. pomůcek.
  • Mladší děti vytváření skupin o  1-3 předmětech.  Pokus o porovnávání.
  • Vytváření skupin dle dané vlastnosti hra s kostkami.
  • Nácvik geometrických tvarů. Hra s dřevěnou stavebnicí. Pracovní listy, omalovánky.
  • Mladší děti seznámení s názvy geometrických tvarů.
  • Skládání dle vzoru. Magnetická tabulka.
  • Odhadování (postřehování)počtu.
  • Řešení sudoku. Pracovní listy. 

Rozvoj smyslového vnímání

  • Ochutnávka cukroví.
  • Rozvoj smyslového vnímání. Sluchová cvičení, poznávání reprodukovaných zvuků.
  • Rozvoj zrakového vnímání „Na hledače“.
  • Skládání puzzle.

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Procházka k vánočnímu stromu. Pozorování, rozhovory.
  • Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
  • Procházka ke krmelci – pozorování změn v přírodě, rozhovory

 

Téma: Objevujeme svět kolem nás

 

Dílčí cíle

Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými.   Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti.  Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.

Akce mateřské školy

  • Divadelní představení „Pračlovíček“
  • Kouzelnické představení
  • Lezecká stěna
  • Vědecké laborky
  • Karneval v MŠ
  • Pohádková zvířátka

 Pohybové činnosti

  • Hra papírovou koulí na pohyblivý cíl. „Na jelena“, hod na pohyblivý cíl.
  • PH – „Na zvířátka“.
  • Pohotová reakce na daný signál „Včelí královna velí“
  • Honěná s pravidly
  • „Na řemesla“ – vyjádření profese pomocí pantomimy.

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Výroba čepičky na karneval. Stříhání, lepení, dokreslování.
  • Omalovánky „Profese“.
  • Skládání dřevěných puzzle „Celý rok“.
  • Sestavování magnetické autodráhy.

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění.

  • Rok je dlouhý copánek“- střídání a charakteristika ročních období. Práce s obrazovým materiálem.
  • Seznamování s názvy měsíců v roce.
  • Procvičování dnů v týdnu.
  • Činnosti spojené s částmi dne. Námětová hra „Na rodinu“.
  • Význam práce pro společnost a pro jedince
  • rozhovory „Kde pracují moji rodiče?“, „Proč rodiče pracují?“
  • Seznámit děti s různými druhy profesí, přiblížit význam práce, naučit děti názvy profesí, se kterými se setkávají ve svém okolí.
  • Didaktické pomůcky „Profese“, přiřazování, rozhovory, pojmenování.
  • Pracovní listy „Profese“.
  • Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
  • Procházka po okolí. Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
  • Procházka do lesa. Pozorování změn v přírodě. Rozhovory (pojmy-pučení, poupata, jehnědy).

 Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.

  • Práce s básní „Kominík“
  • Vyhledávání předmětů dle daných vlastností. Používání podstatných a přídavných jmen
  • námětová hra „Chodím, hledám…“
  • Opakování písně „Sněží“ s pohybem.
  • Nácvik písně s pohybem „Sněhulák“.
  • Co kdy dělám? Aktivace sloves. Přiřazování obrázků k částem dne. 

Předmatematické činnosti

  • Vyhledávání předmětů dle předem daných vlastností.
  • Vytváření skupin předmětů dle druhů materiálu, ze kterých jsou vyrobeny.
  • Skládání dle vzoru. Geometrické tvary. 

Rozvoj smyslového vnímání

  • „Tajemství v pytli“ – poznávání předmětů podle hmatu, určování vlastností předmětů.
  • Koordinace ruky a oka „Předškolák“
  • Pexeso