Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ
Téma: Paní Zima vládne a přináší nejkrásnější svátky v roce
Dílčí úkoly
Poklidné prožívání předvánočního času. Období plné citových prožitků. Návštěva čerta a Mikuláše, výzdoba třídy i celé budovy. Výroba přání a drobných dárečků pro rodiče. Seznamování s tradicemi a zvyky spojené s vánocemi, zdobení vánočního stromku, zpívání koled, ochutnávka cukroví, nácvik pásma pro rodiče. Pozorování vánoční výzdoby v obci. Poznávání charakteristických znaků zimy (mráz, jinovatka, led, sněhová vločka a jejich vlastnosti). Upozorňování na možné nebezpečí při chůzi na zledovatělém povrchu, na zamrzlých vodních plochách, na nutnost teplého oblečení vhodného do chladného počasí. Seznamování se zimními sporty a rozvíjení pohybových schopností na sněhu. Vedení dětí k ochraně a péči o lesní zvěř a ptactva v tomto období.
Akce mateřské školy
- Rozsvěcení vánočního stromu
- Mikulášská nadílka v MŠ
- Divadelní představení „Vánoční světlo“
- Kontrolní screening očí
- MTU
- Koncert v kostele
- Vánoční nadílka v MŠ
Pohybové činnosti
- Chůze za vedoucím dítětem se změnami směru. Vytváření cestiček.
- Soutěživé hry v přírodě. Běh z různých poloh startu. Rozvoj obratnosti a pohotové reakce.
- Pohybová hra „Na spícího krále“. Rozvoj soustředění a pohotové reakce.
- V lese zdolávání nerovnosti terénu.
- Zdolávání překážek. Překážková dráha.
- PH „Na mrazíky“.
- Pohybová chvilka – „Podlézaná“.
- Radovánky na sněhu.
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Výroba vánočního přání z papíru.
- Použití netradičního výtvarného materiálu. Výroba vánočního dárku.
- „Čertíci.
- Zdobení vánočního stromku.
- Malba andílka vodovými barvami a tuší.
- Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
- Cviky svalů ruky. Vytváření koulí z modelíny válením o podložku a mezi dlaněmi.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Procházka k vánočnímu stromu. Pozorování, rozhovory.
- Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
- Procházka ke krmelci. Rozhovory (vhodné a nevhodné krmivo pro zvěř).
- Procházka po okolí. Charakteristické znaky zimy.
- Seznamujeme se s poznatky o zimě, o změnách v přírodě a činnostech souvisejících se zimním obdobím.
- Rozhovory nad obrázky. “Vánoční tradice“.
- Zimní sporty. Práce s obrazovým materiálem.
- Bližší seznámení dětí se střídáním ročních období, měsíců, dnů.
- „Co tělu škodí“, následné rozhovory.
- Vhodné oblékání. Četba „O zmrzlém králi“. Následné rozhovory.
Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.
- Opakování písní o zimě, částečný nácvik písně „Čertíci ťukají na vrátka“.
- Nácvik písně s pohybem „Rohy, kožichy“
- Práce s básní „Vánoční stromeček“. Částečný nácvik básně, rozklad slov na slabiky, určování hlásek ve slovech.
- Zpívání vánočních koled u vánočního stromku.
- Poslech četby J. Lada „Dětem“. O zimě a vánocích.
- Zpívání koled.
- Poslech CD „Koledy“.
- Frontální rozhovory o prázdninách a vánoční nadílce.
- Částečný nácvik písně „Jaro, léto“
- Nácvik básně s pohybem „Sněhulák“
- Logico používání antonym.
Předmatematické činnosti
- Určování počtu porovnávání, poznávání číslic 1-5 využití didakt. pomůcek.
- Mladší děti vytváření skupin o 1-3 předmětech. Pokus o porovnávání.
- Vytváření skupin dle dané vlastnosti hra s kostkami.
- Nácvik geometrických tvarů. Hra s dřevěnou stavebnicí. Pracovní listy, omalovánky.
- Mladší děti seznámení s názvy geometrických tvarů.
- Skládání dle vzoru. Magnetická tabulka.
- Odhadování (postřehování)počtu.
- Řešení sudoku. Pracovní listy.
Rozvoj smyslového vnímání
- Ochutnávka cukroví.
- Rozvoj smyslového vnímání. Sluchová cvičení, poznávání reprodukovaných zvuků.
- Rozvoj zrakového vnímání „Na hledače“.
- Skládání puzzle.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Procházka k vánočnímu stromu. Pozorování, rozhovory.
- Procházka v obci. Pozorování vánoční výzdoby.
- Procházka ke krmelci – pozorování změn v přírodě, rozhovory
Téma: Objevujeme svět kolem nás
Dílčí cíle
Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými. Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti. Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.
Akce mateřské školy
- Divadelní představení „Pračlovíček“
- Kouzelnické představení
- Lezecká stěna
- Vědecké laborky
- Karneval v MŠ
- Pohádková zvířátka
Pohybové činnosti
- Hra papírovou koulí na pohyblivý cíl. „Na jelena“, hod na pohyblivý cíl.
- PH – „Na zvířátka“.
- Pohotová reakce na daný signál „Včelí královna velí“
- Honěná s pravidly
- „Na řemesla“ – vyjádření profese pomocí pantomimy.
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Výroba čepičky na karneval. Stříhání, lepení, dokreslování.
- Omalovánky „Profese“.
- Skládání dřevěných puzzle „Celý rok“.
- Sestavování magnetické autodráhy.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění.
- Rok je dlouhý copánek“- střídání a charakteristika ročních období. Práce s obrazovým materiálem.
- Seznamování s názvy měsíců v roce.
- Procvičování dnů v týdnu.
- Činnosti spojené s částmi dne. Námětová hra „Na rodinu“.
- Význam práce pro společnost a pro jedince
- rozhovory „Kde pracují moji rodiče?“, „Proč rodiče pracují?“
- Seznámit děti s různými druhy profesí, přiblížit význam práce, naučit děti názvy profesí, se kterými se setkávají ve svém okolí.
- Didaktické pomůcky „Profese“, přiřazování, rozhovory, pojmenování.
- Pracovní listy „Profese“.
- Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
- Procházka po okolí. Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
- Procházka do lesa. Pozorování změn v přírodě. Rozhovory (pojmy-pučení, poupata, jehnědy).
Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.
- Práce s básní „Kominík“
- Vyhledávání předmětů dle daných vlastností. Používání podstatných a přídavných jmen
- námětová hra „Chodím, hledám…“
- Opakování písně „Sněží“ s pohybem.
- Nácvik písně s pohybem „Sněhulák“.
- Co kdy dělám? Aktivace sloves. Přiřazování obrázků k částem dne.
Předmatematické činnosti
- Vyhledávání předmětů dle předem daných vlastností.
- Vytváření skupin předmětů dle druhů materiálu, ze kterých jsou vyrobeny.
- Skládání dle vzoru. Geometrické tvary.
Rozvoj smyslového vnímání
- „Tajemství v pytli“ – poznávání předmětů podle hmatu, určování vlastností předmětů.
- Koordinace ruky a oka „Předškolák“
- Pexeso