Barevný podzim – podzimní činnosti v MŠ

Téma: Hola, hola, škola volá

 

Dílčí úkoly

Přivítání dětí, seznamování nově příchozích dětí s prostředím třídy, celé budovy i školní zahrady. Postupné poznávání nových kamarádů, seznamování s jejich jmény i jmény zaměstnanců MŠ a jejich profesemi. Seznamování s hračkami, pomůckami a jejich správné uložení. Seznamování se smluvenými pravidly v kolektivu a pravidel chování. Utvářet u dětí sounáležitost k rodině. Blíže děti seznámit s místem, ve kterém žijí.

 Seznamovací hry

  • Seznamování dětí s novými kamarády -„Kam Tě pohladím“, „Já jsem a umím“.
  • Postupné seznamování s prostorami MŠ „Co se skrývá za dveřmi?“
  • Seznamování s hračkami, pomůckami a ostatním vybavením.
  • Postupné seznamování s pravidly.
  • Zapojování dětí do her a činností.
  • Učit děti poznat a zapamatovat si svou značku „Na pamětnou“.
  • Posilovat v dětech kladné vztahy ke svým blízkým a ke svému okolí. Námětová hra „Na rodinu“ – navozování vhodných situací.

 Pohybové činnosti

  • Rozvoj pohybových schopností u dětí „Včelí královna velí“. “ Mladší děti – učit děti střídat základní polohy dle pokynů. Starší děti – zdokonalovaní pohotové reakce.
  • Zjišťování pohybových schopností „Na opičky.
  • Průlezky na školní zahradě a v parku.
  • Učit děti chůzi v rytmu „Na bubeníka“
  • Nácvik pohybové hry „Kočičko, jsi doma?“

 Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Vytváření zakládacích desek na výkresy, kresba, kolorace.
  • Kresba lidské postavy „Moje rodina“. Mladší děti – nácvik správného úchopu tužky a pokus o vystihnutí hlavní znaky figury. Starší děti – dbát na úplnost figury, vést děti k pečlivosti a trpělivosti při práci.
  • Kolektivní stavba „Naše obec“. Zjišťování znalosti barev u dětí.
  • Malba temperou „Naše školka“. Mladší děti – malování štětcem sytě namočeným v barvě. Starší děti – dodržování správné techniky.

 Řečové a jazykové činnosti

  • Zjišťování řečových schopností u dětí „Kdo to ví?“.
  • Rozhovory nad obrázky na téma „Moje rodina“. Mladší děti – podněcovat k rozhovoru pokládáním otázek, zjišťování řečových schopností. Starší děti – pokus o souvislé vyjadřování a gramatickou správnost.
  • Opakování známých písní a říkanek.
  • Poslech četby.

Rozvoj smyslového vnímání

  • Rozvoj zrakového vnímání „Na hledače“. Poznávání své značky mezi ostatními.
  • Skládání půlených obrázků.
  • Pocitový chodníček.

 Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Probouzet u dětí úctu k domovu a ke svému okolí. Procházka v obci – pozorování, rozhovory, Poznáváme místa, kde bydlí kamarádi, poznávání míst a budov. Co se mi v obci líbí a nelíbí a proč?“

Téma: Foukej, foukej větříčku

 

Dílčí úkoly

Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenování ovocných stromů a jejich plodů. Seznámení s prací na zahradě, v sadu i na poli. Pozorování měnících se listů na stromech, znát základní a doplňkové barvy. Poznávání a pojmenování lesních plodů a seznamování se s jejich významem pro lesní zvěř a ptactvo. Využití lesních plodů jako výtvarného materiálu. Poznávání přírodních zákonitostí – změny počasí (vítr, déšť, mlha), koloběh vody v přírodě, význam vody pro Zemi, ale i její ničivé důsledky jako živlu. Seznamování s tradicemi (posvícení, dýňování). Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví v chladném počasí. Seznamování s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Rozvoj poznatků o lesní zvěři, o způsobu života, o nutnosti zvěř v zimních měsících přikrmovat.

Pohybové činnosti

  • Procházka v lese. Zdolávání překážek v přírodě.
  • Hod papírovou koulí na cíl horním obloukem.
  • Rozvoj hrubé motoriky, změny poloh těla dle pokynu učitelky „Kuba řekl“.
  • Rozvoj pohybových schopností u dětí – zdolávání překážek podlézáním, přelézáním, prolézáním „Překážková dráha.
  • Průlezky na školní zahradě.
  • Rozvoj pohybových schopností – starší děti – nácvik kotoulu vpřed, mladší děti – převaly na žíněnce.
  • Pohybové chvilky „Sluníčko“, „Brambora“.
  • Soutěživé hry „Brambora v řádku“.
  • Rozvoj pohybových schopností a dovedností – s gumou –  poskoky a přeskoky.
  • PH „ Na Myšky“. S padákem.
  • Rozvoj pohybových schopností. Procvičování poskoků na jedné noze. Poskoky na panákovi.
  • Nácvik pohybové hry „Dneska se mi zdálo“.
  • Rozvoj obratnosti – lavička, žebřiny.
  • Pohybová hra „Hlava, ramena“.

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Hra s různými druhy stavebnic.
  • Stavby z přírodnin v lese.
  • Využití přírodniny jako výtvarného materiálu „Ježci“.
  • Vymývaná technika „Mochomůrka“.
  • Technika zapouštění barev do vlhkého podkladu „Podzimní obrázek“.
  • Výroba svícnu ze zavařovací sklenice.
  • Práce s papírem. Technika stříhání, lepení, dokreslování.
  • „Předškolák“, pracovní listy, cviky ruky.
  • Mozaiky, volné skládání.
  • Dlabání dýní.
  • Výroba draka z ruliček od toaletního papíru.
  • Práce s papírem. Stříhání, lepení, dokreslování „Deštník z papíru“.
  • Kresba lidské figury – dbát na celistvost postavy ve vhodném oblečení pro toto roční období. Mladší děti – omalovánky.
  • Kresba libovolného lesního zvířete tuží. Mladší děti – vystihnutí hlavních znaků zvířecí figury, seznámení s technikou. Starší děti – dodržování správných postupů a pečlivosti při práci.

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Procházka ke krmelci. Pozorování, rozhovory (pojmenování běžných druhů lesní zvěře).
  • Procházka do sadů. Pozorování, rozhovory.
  • Procházka k rybníku a potoku. Pozorování, rozhovory (živočichové žijící ve vodě a u vody, o správném a bezpečném chování v blízkosti vody).
  • Procházka po okolí. Pozorování změn v přírodě. Charakteristické znaky podzimu.
  • Poznávání a pojmenování lesních plodů.
  • Proč mohou draci létat? Rozhovory nad obrázky.
  • Rozhovory nad obrázky „Koloběh vody“. Voda a její výskyt v přírodě.
  • Posvícení v MŠ – pečení posvícenských koláčů v MŠ.
  • Vysvětlování přísloví o Svatém Martinovi.
  • Pomocí vhodných otázek vést s dětmi rozhovor, které činnosti jsou pro lidské zdraví škodlivé a co našemu tělu prospívá. Práce s obrazovým materiálem.
  • Vyhledávání informací o lidském těle. Práce s encyklopedií.
  • Rozšířit znalosti o lesní zvěři a nutnosti je během zimy přikrmovat.
  • Práce s obrazovým materiálem „Kde zvířátka žijí“. Přiřazování je k symbolům lesa, vody, pole.

Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.

  • Spontánní a řízené rozhovory s dětmi.
  • Nácvik písně „Marnivá mochomůrka“.
  • Poslech četby z knihy J. Lada „Dětem“. Rozhovory o tradicích – „Svátek všech svatých“ – dušičky.
  • Seznamování s příslovími spjatými s podzimem.
  • Opakování písní o podzimu. Částečný nácvik písně „Pyšný drak“.
  • Práce s básní „Mochomůrka“
  • Píseň s pohybem „Dešťové kapičky“
  • Částečný nácvik písně „Zlaté posvícení“.

Předmatematické činnosti

  • Předškolák“, pracovní listy.
  • Hra s kostkami. Vytváření skupin předmětů, určování počtu, porovnávání.
  • Vytváření číselné řady.
  • Skládání mozaiky dle vzoru.
  • Vyhledávání správného řešení dle daných podmínek „ZOO“

Rozvoj smyslového vnímání

  • Pozorování změn v přírodě.
  • Rozeznávání reprodukovaných zvuků. Poslech CD.
  • Pohybová hra „Na kukačku“.
  • Poznávání ovoce dle vůně, tvaru a chuti.
  • Zraková cvičení „Na hledače“, „Předškolák“.
  • Pracovní list „Lidské tělo“. Dokresli a vybarvi dle slovního diktátu.

Námětové hry

  • Ukazujeme části těla na sobě “Nechci vidět“.
  • Ukazujeme a správně nazýváme části lidského těla na druhé osobě. „Kam tě pohladím?“ „Dotkneme se“.
  • Učíme se znát, co tělu škodí a co mu prospívá. Zdravá strava „Vaříme kaši“