Rozkvetlé jaro – jarní činnosti v mateřské škole
Téma: Březen měsíc knihy, příroda se probouzí
Dílčí cíle
Probouzení zájmu o čtené slovo, seznamování s dětskými hrdiny, autory a ilustrátory. Zapojování dětí do příběhu – pokusy o dramatizaci, o napodobování, dokončování příběhů dle vlastní fantazie. Vyhledávání informací v knihách. Utváření správných návyků při manipulaci a při práci s knihou. Seznamování s tradicemi jara – Velikonoce (setí osení, koleda). Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Pozorování probouzející se přírody – poznávání a pojmenování prvních jarních květin, první hmyz a přílet ptactva z teplých krajin.
Akce mateřské školy
- MTU – Malý energetik
- Lezecká stěna
- Fotograf
- Náš les
- Vědecké laborky
- MTU – Malý zpracovatel odpadů
- MTU – Malý archeolog
- Čarodějnice v MŠ
Pohybové činnosti
- PH „Na peška“- dodržování pravidel a ohleduplnosti
- Protahovací a rovnací cviky
- Rozvoj obratnosti – běh v terénu s překonáváním přírodních překážek
- PH s říkankou -„Hlava, ramena“
- Nácvik kopání do míče, hod a chytání míče – na zahradě
- Létám jako pták – nápodoba pohybu dravců
- PH s říkankou „Bleška“
- PH „Na vyměňovanou
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Osvojování si vztahu ke knihám a čtenému textu
- Seznámení s pojmem autor, spisovatel, ilustrátor
- Prohlížení knih donesených dětmi, rozhovory o druzích knih a jejich důležitosti
- Nácvik soustředěného poslechu
- Rozhovory o hlavních postavách a zvířecích hrdinech vystupujících v knihách
- Poslech úryvků z knih donesených dětmi
- Pozorování změn v přírodě
- Hlavní znaky jara – pozorování při procházkách
- Pozorování prvních rostlin
- Poslech pohádek
- Rozhovory o jarní přírodě a pracích na zahradě
- Námětová hra -„Jak to udělám?“
- Prohlubování znalostí o Velikonocích, velikonočních tradicích
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Práce s modelínou – hadi, šneci, housenky
- Rozvoj jemné motoriky – grafomotorické listy
- Pečení velikonočních perníčků a jejich zdobení
- Výroba velikonočních dekorací
- Dramatizace pohádky „Boudo, budko“
- Výtvarná práce „Pohádkové leporelo“
- Výtvarná práce „Jarní květiny“
Řečové a jazykové činnosti
- O Budulínkovi – poslech, samostatné vyprávění, dějová posloupnost
- Charakteristika hlavních postav při četbě
- Nácvik básně „Brouček“
- Rozvoj slovní zásoby – samostatný popis ilustrací z knih
- Nácvik básně „Slunce“
- Nácvik velikonočních koled a říkadel
- Snaha o vymýšlení děje příběhu „A jak to bylo dál?“
- Určování počtu slabik
- Určování první a poslední hlásky
- Určování hlásky ve slově
- Snaha o hláskování krátkých slov
Rozvoj smyslového vnímání
- Orientace v prostoru a hledání prasátka slovními pokyny – hra „Na prasátko“
- Rozvoj sluchového vnímání – vytleskávání, rytmizace, rýmy
- Rozvoj tvořivé fantazie – vymýšlení příběhů
- Sluchová analýza – syntéza
- Rozlišování měkkých a tvrdých slabik
- Rozvoj zrakového vnímání – „Co se ve třídě změnilo“
Téma: Když všechno kvete
Dílčí cíle
Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Rozvoj poznatků o životě zvířat na statku, jejich pojmenování a význam jejich chovu. Poznávání života ve vodě a v jejím okolí, vysvětlování pojmů – vodní živočichové, obojživelníci. Jejich poznávání a pojmenování. Rozšiřování poznatků o dopravě (dopravní prostředky, dopravní značení, bezpečnost v dopravě, možná nebezpečí). Rozvoj smyslového vnímání. Uvědomování si důležitosti pohybu pro zdravý vývoj. Upevňování citových vztahů ke svým blízkým a pocit sounáležitosti s rodinou. Rozšiřování poznatků o přírodě, pozorování kvetoucí přírody (krása a vůně květů, život na louce, práce na zahrádce, pojmenování některých druhů rostlin a podmínkách jejich růstu). Rozvíjení schopnosti sebeovládání, ohleduplnosti, pohotové reakce, dodržování pravidel a rozvíjení pohybových schopností a dovedností při pohybových hrách. Osvojování si dovednosti a poznatky předcházející čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka. Seznamování se základními číselnými a matematickými pojmy, prostorová orientace.
Akce mateřské školy
- Lanový park Kladno
- MDU Logické hry I.
- Výlet do Zoo
- Den dětí
Pohybové činnosti
- Znázornění hudby pohybem – „Na baletky“
- PH „Na sedanou“
- Rozvíjení obratnosti – průlezky na zahradě
- PH s říkankou „Leze, leze brouk“
- Cvičení s obručemi – nácvik kroužení, koulení, prolézání, proskakování
- Čarodějnický rej – tanec, soutěže
- Rozvoj hrubé motoriky – skákání gumy
- PH s říkankou „Malý brouček“
- PH „Na rybáře“, „Cukr, káva, limonáda“ na školní zahradě
- Učit děti dodržování pravidel, sebeovládání a ohleduplnosti při soutěžích
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Dárek pro maminku ke Dni Matek
- Výtvarná koláž – „Jarní louka“ – rostliny, hmyz, šneci
- Kolorovaná kresba tuší – „Čapí hnízdo“
- Výtvarná práce – „Rozkvetlý strom“
- Grafomotorické listy
- Práce s otiskování kaněk a skvrn – „Motýl“
- Výtvarná práce „Vlčí máky“ – vytrhávání z barevných papírů, lepení
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Povídání o svátku matek, upevňování vztahů v rodině
- Prohlížení obrazového materiálu – „Jarní květiny“, poznávání některých květin
- Rozhovory o přírodě na jaře, rození mláďat, návratu ptáků, prvním hmyzu
- Poznání hospodářských zvířat, jejich názvy, péče o ně, užitek, ustájení
- Poznávání života ve vodě, pojmy vodní živočich, obojživelník
- Osvojování poznatků o dopravě, bezpečnosti na silnici, druzích dopravních prostředků
Řečové a jazykové činnosti
- Osvojování poznatků předcházejících čtení a psaní – časopis pro předškoláky
- Nácvik jarní básně „Prší“
- Opakování písní o jaru
- Rozvoj řečových schopností – rozhovory nad obrázky
- Hledání slov začínajících určitou hláskou
Předmatematické představy
- Určování počtu – hra na obchod
- Práce s pracovními listy a časopisem pro předškoláky
- Seznámení se základními číselnými a matematickými pojmy
- Skládání archu papíru – pojmy polovina, čtvrtina
- Hry s kostkami – více, méně, stejně
Rozvoj smyslového vnímání
- Poznávání ovoce při ochutnávce
- Rozvoj sluchového vnímání – rozlišování dvojic s-z ž-š v-f
- Rozvoj zrakového vnímání – figura v pozadí
- Nácvik sluchového rozlišování podobně znějících slov – síla-žíla Micka-myčka
- Rozvoj zrakového vnímání a paměti – pexeso – hledání dvojic