Rozkvetlé jaro – jarní činnosti v MŠ
Téma: Březen měsíc knihy, předjaří v přírodě
Dílčí cíle
Probouzení zájmu o čtené slovo, seznamování s dětskými hrdiny, autory a ilustrátory. Zapojování dětí do příběhu – pokusy o dramatizaci, o napodobování, dokončování příběhů dle vlastní fantazie. Vyhledávání informací v knihách. Utváření správných návyků při manipulaci a při práci s knihou. Seznamování s tradicemi jara – Velikonoce (setí osení, koleda). Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Pozorování probouzející se přírody – poznávání a pojmenování prvních jarních květin, první hmyz a přílet ptactva z teplých krajin.
Akce mateřské školy
- MTU – Malý energetik
- Lezecká stěna
- Fotograf
- Náš les
- Vědecké laborky
- MTU – Malý zpracovatel odpadů
- MTU – Malý archeolog
- Čarodějnice v MŠ
Pohybové a manipulační činnosti
- Pohybové hry na přání dětí „Den plný her“.
- Manipulace s míčem, koulení „Na Ludvíka“.
- Pohybová hra „Na kukačku“.
- Pohybová chvilka „Kuba řekl“- změna poloh.
- Hra s dřevěnými loutkami. Procvičování svalů ruky.
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Výroba leporela dle četby z knih donesených dětmi. Učit rozvrhnout děj v ploše.
- Malba temperou, stříhání, lepení „Sněženky“.
- Starší děti – opis předepsaných tvarů, učíme se psát své jméno.
- Mladší děti – pokus o nápodobu vzoru.
- Výroba jarní dekorace s přírodninou „Hnízdečka“. Kolektivní práce.
- Hra s magnetickou stavebnicí.
- Recyklace, výroba květníku na osení z plastové lahve.
- Stříhání, lepení. „Velikonoční dekorace“.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Poznávání a rozeznávání kladných a záporných vlastností u postav.
- Učíme se správnému zacházení s knihou.
- Vysvětlování pojmu autor, ilustrátor.
- Vysvětlování pojmu leporelo.
- Námětová hra „Na pošťáka“. Učit děti znát svoji adresu.
- Geometrické tvary, poznávání a pojmenování geometrických tvarů. Hra s dřevěnou stavebnicí.
- Procházka po okolí. Pozorujeme změny v přírodě souvisejícím s příchodem jara.
- Osvojujeme si podmínky pro růst rostlin. „Setí osení“.
- Četba z knihy „J. Lada Dětem“ – rozhovory o velikonočních tradicích.
Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.
- Krátký poslech četby.
- Opakování písní o zimě s pohybem.
- Ukázky četby z knih donesených dětmi, prohlížení, rozhovory.
- Vyprávění děje pohádky dle obrazového materiálu.
- Pokus o dramatizaci známé pohádky „O řepě“. Částečná nápodoba postav. Verbální i neverbální.
- Poslech četby z knihy bajek.
- Práce s básní „Semínka“. Vysvětlení textu, rozklad slov na slabiky vytleskáváním, poznávání hlásky na počátku slov a částečný nácvik.
- Četba veršované pohádky „Zvířátka a loupežníci“.
- Opakování písní o jaru.
- Částečný nácvik písně „Sněženka“.
- Částečný nácvik velikonoční koledy „Koleda, koleda jarní trávo“
- Práce s básní „Semínka“. Vysvětlení textu, rozklad slov na slabiky vytleskáváním, poznávání hlásky na počátku slov a částečný nácvik.
Předmatematické činnosti
- Řazení obrázků dle dějové posloupnosti.
- Přiřazování množství předmětů k symbolům čísel.
- Společenská hra „Rybičky“
- Vyhledávání synonym.
Rozvoj smyslového vnímání
- Rozvoj sluchového vnímání „Na kukačku“.
- Vyhledávání shodných tvarů dřevěná mozaika.
- Společenská hra „Postřeh“.
Téma: Když všechno kvete
Dílčí cíle
Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Rozvoj poznatků o životě zvířat na statku, jejich pojmenování a význam jejich chovu. Poznávání života ve vodě a v jejím okolí, vysvětlování pojmů – vodní živočichové, obojživelníci. Jejich poznávání a pojmenování. Rozšiřování poznatků o dopravě (dopravní prostředky, dopravní značení, bezpečnost v dopravě, možná nebezpečí). Rozvoj smyslového vnímání. Uvědomování si důležitosti pohybu pro zdravý vývoj. Upevňování citových vztahů ke svým blízkým a pocit sounáležitosti s rodinou. Rozšiřování poznatků o přírodě, pozorování kvetoucí přírody (krása a vůně květů, život na louce, práce na zahrádce, pojmenování některých druhů rostlin a podmínkách jejich růstu). Rozvíjení schopnosti sebeovládání, ohleduplnosti, pohotové reakce, dodržování pravidel a rozvíjení pohybových schopností a dovedností při pohybových hrách. Osvojování si dovednosti a poznatky předcházející čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka. Seznamování se základními číselnými a matematickými pojmy, prostorová orientace.
Akce mateřské školy
- Lanový park Kladno
- MDU Logické hry I.
- Výlet do Zoo
- Den dětí
Pohybové a manipulační činnosti
- Zdolávání překážek prolézáním, přelézáním, podlézáním. Průlezky na školní zahradě.
- Pohybová hra „ Žáby, čápi, motýli“. Změna běhu v prostoru na daný signál.
- Pohybová hra „Dneska se mi zdálo“. Střídání klidové polohy s rušnou na daný signál.
- Nácvik kotoulu vpřed.
- Zdolávání nerovnosti terénu v přírodě.
- Pohybová hra „Na včeličky“.
- Manipulace s míčem. „Na obra a Palečka“.
- Pohybová chvilka Leze, leze brouk“.
- Pěší výlet do Podlešína na dětské hřiště.
- Běh s vyhýbáním „Na barevná auta“.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění.
- Procházka po okolí. Prohlubujeme si poznatky o jaru, pozorování změn v přírodě.
- Procházka po okolí. Učíme se znát názvy běžných jarních květin a upevňujeme si znalosti o podmínkách pro jejich růst.
- Procházka na louku. Pozorování hmyzu. Poznávání a pojmenování běžných druhů a seznámení s jejich způsobem života.
- Námětová hra „Na zahradníka“. Učíme se poznat a pojmenovat běžné květiny a znát jejich jednotlivé části.
- Námětová hra „Na farmu“. Poznáváme a pojmenování HZ, jejich mláďat a užitek.
- Práce s obrazovým materiálem „Dopravní prostředky“.
- Procházka v obci. Sledování dopravy, rozhovory (pojmenování dopravních prostředků, k čemu slouží, čím se musí řídit, kdo dohlíží na bezpečnost provozu.)
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Kolektivní práce „Život na louce“.
- Výroba překvapení ke Dni matek.
- Sestavování prostorových staveb z brček.
- Hra s auty na dopravním koberci.
Řečové a jazykové činnosti a rozvoj paměti
- Nácvik písně „Když jsem já sloužil“.
- Nácvik říkanky s pohybem Sluníčko“.
- Vyhledávání rýmů.
- Částečný nácvik písně „Nehoda“
Předmatematické činnosti
- „Předškolák“.
- Mozaika „Ukaž, co umíš“.
- Společenská hra „Berušky“.
- Řazení obrázků dle časové posloupnosti (používání řadových číslovek a pojmů první, před, za, poslední).
Rozvoj smyslového vnímání
- Zrakové vnímání – námětová hra „ Chodím, hledám.
- Pocitový chodníček
- Poslech reprodukovaných zvuků.
- Obkreslování předkreslených tvarů – figura v pozadí.