Barevný podzim – podzimní činnosti v MŠ

Téma: Hola, hola, škola volá

 

Dílčí úkoly

Přivítání dětí, seznamování nově příchozích dětí s prostředím třídy, celé budovy i školní zahrady. Postupné poznávání nových kamarádů, seznamování s jejich jmény i jmény zaměstnanců MŠ a jejich profesemi. Seznamování s hračkami, pomůckami a jejich správné uložení. Seznamování se smluvenými pravidly v kolektivu a pravidel chování. Utvářet u dětí sounáležitost k rodině. Blíže děti seznámit s místem, ve kterém žijí.

 Seznamovací hry

  • Seznamování dětí s novými kamarády -„Kam Tě pohladím“, „Jméno v kroužku“
  • Zapojování dětí do her a činností a posilování kladného vztahu k blízkým
  • Postupné seznamování s prostorami MŠ „Co se skrývá za dveřmi?“
  • Seznamování s hračkami, pomůckami a ostatním vybavením
  • Postupné seznamování s pravidly
  • Seznamování s personálem MŠ
  • Poznávání své značky

 Pohybové činnosti

  • Rozvoj pohybových schopností u dětí „Na zvířátka
  • Učit děti reagovat na pokyny „Kuba řekl“
  • Učit chůzi v rytmu „Tluče bubeníček“
  • Rozvoj obratnosti na průlezkách v parku a na zahradě
  • Dynamická pohybová hra „Myšky chodí tuze tiše“

 Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Kresba lidské postavy „Moje maminka“
  • Zpěv u klavíru, použití Orffových nástrojů
  • Kolektivní stavba ze stavebnice – učit děti kooperovat a pomáhat mladším
  • Mačkání papírových koulí – rozvoj jemné motoriky
  • Výtvarný práce „Slunečnice“

Řečové a jazykové činnosti

  • Opakování známých říkadel
  • Zjišťování řečových schopností nových dětí
  • Nácvik básně „Stromy“
  • Poslech pohádek – kniha „Matýsek a Majdalenka“
  • Rozhovory nad knižní ilustrací
  • Částečný nácvik básně „Podzim“

 Předmatematické představy

  • Hra s barevnými kostkami – pojmy více, méně, stejně
  • Počítání do pěti – říkanka „Jeden, dva, tři“
  • Grafické znázornění počtu – časopis pro předškoláky, pracovní listy

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Podněcovat děti ke kamarádskému soužití a pomoci mladším dětem
  • Seznamovat s pravidly MŠ
  • Procházka obcí, orientace ve vsi, poznávání známých míst

Rozvoj smyslového vnímání

  • Rozvoj zrakového vnímání – poznávání své značky
  • Rozvoj sluchového vnímání „Pepíčku pípni!“
  • Rozvoj krátkodobé paměti – Pexeso
  • Rozvoj hmatu „Co je v pytlíku?“

Téma: Foukej, foukej větříčku

 

Dílčí úkoly

Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenování ovocných stromů a jejich plodů. Seznámení s prací na zahradě, v sadu i na poli. Pozorování měnících se listů na stromech, znát základní a doplňkové barvy. Poznávání a pojmenování lesních plodů a seznamování se s jejich významem pro lesní zvěř a ptactvo. Využití lesních plodů jako výtvarného materiálu. Poznávání přírodních zákonitostí – změny počasí (vítr, déšť, mlha), koloběh vody v přírodě, význam vody pro Zemi, ale i její ničivé důsledky jako živlu. Seznamování s tradicemi (posvícení, dýňování). Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví v chladném počasí. Seznamování s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Rozvoj poznatků o lesní zvěři, o způsobu života, o nutnosti zvěř v zimních měsících přikrmovat.

Pohybové činnosti

  • Procházka do lesa – překonávání přírodních překážek, návštěva krmelce
  • PH – „Leze, leze brouk“
  • Rozvoj hrubé motoriky – změna polohy na pokyn
  • Skok z místa do dálky
  • Soutěž družstev – PH „ Bačkorky“
  • Průlezky na zahradě
  • Znázornění pohybu zvířat „Na zvířátka“
  • Nácvik vzpřímené chůze – chůze s knihou na hlavě
  • PH „Na sedanou“

 Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Procházky vesnicí, sledování znaků podzimu
  • Orientace ve vsi – procházka ke kostelu, rybníku, k Jemníkům
  • Pozorování ovocných stromů a jejich plodů
  • Práce na zahradě prohlížení obrazového materiálu, názvy nářadí
  • Koloběh vody – prohlížení encyklopedie
  • Rozhovory o lesních podzimních plodech, obrazový materiál, hledání v lese
  • Rozhovory o lesní zvěři, zimním dokrmování a způsobu života
  • Seznamování se s lidským tělem – encyklopedie
  • Dýňování na zahradě

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Použití přírodnin jako výtvarného materiálu – stavba domečků
  • Výtvarná práce „Ježek“ ¨
  • Výtvarná práce „Mochomůrky“
  • Práce s časopisem pro předškoláky
  • Výtvarná práce – „Dýně“
  • Výtvarná práce zápich „Halloween“
  • Kolektivní stavba z kostek – nácvik kooperace a pomoci mladším
  • Velké děti „Vějíř“- skládání, vystřihování
  • Malé děti – seznámení s držením nůžek
  • Práce prstovými barvami -„Duchové“
  • Práce s nůžkami a lepidlem „Netopýr“

 Řečové a jazykové činnosti

  • Nácvik písně „Pyšný drak“
  • Vytleskávání, rytmizace
  • Četba z knihy Matýsek a Majdalenka
  • Částečný nácvik básně „Přišel podzim“
  • Poslech psaného textu, samostatné vyprávění dětmi
  • Určování první a poslední hlásky

 Předmatematické představy

  • Určování pojmů vpředu, vzadu – didaktická stavebnice Visio
  • Počítání do deseti – didaktická stavebnice „Válečky“
  • Vytváření skupin předmětů – porovnávání počtu – kostky
  • První, druhý, třetí, poslední – práce s časopisem pro předškoláky

 Rozvoj smyslového vnímání

  • Poznávání ovoce a zeleniny podle chuti a vůně
  • Zraková cvičení – skládání mozaiky dle předlohy
  • Sluchová cvičení – „Na tichou poštu
  • Pozorování změn počasí – mlha, déšť, vítr, zima
  • Poznávání barev „Čáp ztratil čepičku“
  • Rozvoj sluchového vnímání – rozlišování krátkých a dlouhých hlásek