Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ
Téma: Paní Zima vládne a přináší nejkrásnější svátky v roce
Dílčí úkoly
Poklidné prožívání předvánočního času. Období plné citových prožitků. Návštěva čerta a Mikuláše, výzdoba třídy i celé budovy. Výroba přání a drobných dárečků pro rodiče. Seznamování s tradicemi a zvyky spojené s Vánocemi, zdobení vánočního stromku, zpívání koled, ochutnávka cukroví, nácvik pásma pro rodiče. Pozorování vánoční výzdoby v obci. Poznávání charakteristických znaků zimy (mráz, jinovatka, led, sněhová vločka a jejich vlastnosti). Upozorňování na možné nebezpečí při chůzi na zledovatělém povrchu, na zamrzlých vodních plochách, na nutnost teplého oblečení vhodného do chladného počasí. Seznamování se zimními sporty a rozvíjení pohybových schopností na sněhu. Vedení dětí k ochraně a péči o lesní zvěř a ptactva v tomto období.
Akce mateřské školy
- Rozsvěcení vánočního stromu
- Mikulášská nadílka v MŠ
- Divadelní představení „Popelka“
- MTU
- Koncert v kostele
- Vánoční nadílka v MŠ
Pohybové činnosti
- PH „Na vyměňovanou“
- Procházka ke krmelci
- Bobování a klouzání na sněhu
- PH s říkankou – „Mrazík“
- Cvičení na nakloněné rovině a žebřinách
- PH -„Kuba řekl“
- Cvičení s obručemi – koulení, prolézání, proskakování
- PH s říkankou – „Paní zima jede“
- Rozvoj obratnosti – nácvik kotoulu, válení sudů
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Charakteristické znaky zimy – rozhovory
- Zdravý životní styl – pobyt venku, správné oblékání – rozhovory
- Zimní sporty – rozhovory, obrazový materiál, názvy sportovního vybavení
- Oblékání v zimě – obrazový materiál, rozhovory
- Procházka ke krmelci – význam dokrmování divoké zvěře, krmení pro zvířata
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Výroba dekorace z perníku -„ Vánoční zápich“
- Výroba vánoční záložky z papíru – vybarvování, stříhání
- Výroba papírového řetězu
- Tvorba vánočních přání pro rodiče
- Tvorba vánočních dárků pro rodiče – malování na sklo
- Výroba ozdobiček na stromeček – práce se dřevem a přírodními materiály
- Rozvoj grafomotoriky – pracovní listy
- Vykrajování perníčků a jejich zdobení
- Zdobení stromu pro divoká zvířata – ovoce, zelenina
- Výtvarná práce – sněhulák
- Výtvarná práce – zimní tematika
- Rozvoj logického myšlení – logické stavebnice a skládačky
Řečové a jazykové činnosti
- Nácvik soustředěného poslechu – „Čertovské pohádky“
- Nácvik koled a vánočních básní
- Poslech pohádky z knihy „ Človíček“
- Rozklad slov na slabiky, velké děti určování první hlásky
- Slova opačného významu
- Slova nadřazená – vysvětlení pojmu, hledání slov podřadných
- Rozvoj slovní zásoby – snaha o samostatné vyprávění čteného textu
Předmatematické představy
- Procvičování předmatematických dovedností – časopis pro předškoláky, pracovní listy
- Pracovní listy – spojování číslic se stejným počtem předmětů
- Pojmy malý – velký, větší – menší, vysoký – nízký…
Rozvoj smyslového vnímání
- Rozvoj sluchového vnímání -„Pepíčku pípni“
- Orientace v prostoru – pojmy vpravo, vlevo, nahoře, dole
- Rozvoj zrakového vnímání – dokončování půlených obrázků
- Nácvik šikmé čáry
- Rozvoj sluchového vnímání – tvorba rýmů
- Rozvoj zrakového vnímání opis geometrických tvarů – pracovní listy
- Rozvoj jemné motoriky – modelování, navlékání korálků
Téma: Objevujeme svět kolem nás
Dílčí cíle
Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými. Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti. Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.
Akce mateřské školy
- Edukativní program Dinosauři
- Kouzelnické představení
- MTU
- Vědecké laborky
- Karneval v MŠ
- Edukativní program Cesta kolem světa
- Kontrolní screening očí
Pohybové činnosti
- Procházka k zamrzlému rybníku
- PH s říkankou „Vláček“
- Nácvik házení a chytání míče
- Rozvoj rovnováhy – chůze po nataženém laně, chůze po lavičce
- Nácvik mazurky „Měla babka“
- Bobování, klouzání
- PH „Na barevná auta“
- Cvičení na nakloněné rovině a žebřinách
- Rozvoj obratnosti – překážková dráha
- Hod papírovými koulemi na cíl
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Získat povědomí o částech dne, jejich názvy, význam a důležitost
- Rozhovory nad obrázky: denní činnosti doma a v MŠ
- Pojmy snídaně, svačina, oběd, večeře
- Rozvoj slovní zásoby – prohlížení obrazového materiálu
- Rozhovory o svátku Sv. Valentýna
- Námětová hra „Na řemesla“
- Námětová hra „Co potřebuji k práci?“ – známé pracovní pomůcky a nástroje
- Námětová hra „Chodím, hledám“ – řazení předmětů ze stejného materiálu do skupin
- Předměty okolo nás – z jakého jsou materiálu
- Návštěva krmelce, rozhovory o zimování zvěře
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Práce s temperou – „Sněhulák“
- Výtvarná práce – Karnevalová maska
- Rozvoj grafomotoriky
- Dárek pro maminky
- Výtvarný projekt „Zima“
Předmatematické představy
- Procvičování barev, tvarů a počtu, pojmu menší – větší
- Grafické listy – opis tvarů a určování počtu
- Upevňování pojmů vpravo, vlevo, nahoře, dole
- Hry se stavebnicí, dělení kostek dle stejného tvaru a velikosti do skupin
- Grafické listy – půlené obrázky
Řečové a jazykové činnosti
- Nácvik básně „Sněhulák“
- Čtení z knihy „Človíček“ – vyprávění děje dětmi
- Promítání filmu „Sněžný kluk“- rozhovory o ději filmu a hlavních hrdinech
- Rozklad slov na slabiky, velké děti určování první a poslední hlásky
- Popis obrázku – rozvoj slovní zásoby, používání souvětí
- Soustředěný poslech, doplnění chybějících slov v textu
- Vymysli slovo od A, H,C…..
Rozvoj smyslového vnímání
- Logické skládačky
- Rozvoj zrakového vnímání – najít mezi množinou obrázků jiný
- Rozvoj sluchového vnímání – „Odkud štěká pes
- Rozvoj zrakového vnímání – Najdi rozdíly – pracovní listy
- Rozvoj zrakového vnímání – Najdi k obrázku jeho stíny – pracovní listy