Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ

Téma: Paní Zima vládne a přináší nejkrásnější svátky v roce

 Dílčí úkoly

Poklidné prožívání předvánočního času. Období plné citových prožitků. Návštěva čerta a Mikuláše, výzdoba třídy i celé budovy. Výroba přání a drobných dárečků pro rodiče. Seznamování s tradicemi a zvyky spojené s Vánocemi, zdobení vánočního stromku, zpívání koled, ochutnávka cukroví, nácvik pásma pro rodiče. Pozorování vánoční výzdoby v obci. Poznávání charakteristických znaků zimy (mráz, jinovatka, led, sněhová vločka a jejich vlastnosti). Upozorňování na  možné nebezpečí při chůzi na zledovatělém povrchu, na zamrzlých vodních plochách, na nutnost teplého oblečení vhodného do chladného počasí. Seznamování se zimními sporty a rozvíjení pohybových schopností na sněhu. Vedení dětí k ochraně a péči o lesní zvěř a ptactva v tomto období.

 Akce mateřské školy

  • Rozsvěcení vánočního stromu
  • Mikulášská nadílka v MŠ
  • Divadelní představení „Popelka“
  • MTU
  • Koncert v kostele
  • Vánoční nadílka v MŠ

Pohybové činnosti

  • PH „Na vyměňovanou“
  • Procházka ke krmelci
  • Bobování a klouzání na sněhu
  • PH s říkankou – „Mrazík“
  • Cvičení na nakloněné rovině a žebřinách
  • PH -„Kuba řekl“
  • Cvičení s obručemi – koulení, prolézání, proskakování
  • PH s říkankou – „Paní zima jede“
  • Rozvoj obratnosti – nácvik kotoulu, válení sudů

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Charakteristické znaky zimy – rozhovory
  • Zdravý životní styl – pobyt venku, správné oblékání – rozhovory
  • Zimní sporty – rozhovory, obrazový materiál, názvy sportovního vybavení
  • Oblékání v zimě – obrazový materiál, rozhovory
  • Procházka ke krmelci – význam dokrmování divoké zvěře, krmení pro zvířata

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky) 

  • Výroba dekorace z perníku -„ Vánoční zápich“
  • Výroba vánoční záložky z papíru – vybarvování, stříhání
  • Výroba papírového řetězu
  • Tvorba vánočních přání pro rodiče
  • Tvorba vánočních dárků pro rodiče – malování na sklo
  • Výroba ozdobiček na stromeček – práce se dřevem a přírodními materiály
  • Rozvoj grafomotoriky – pracovní listy
  • Vykrajování perníčků a jejich zdobení
  • Zdobení stromu pro divoká zvířata – ovoce, zelenina
  • Výtvarná práce – sněhulák
  • Výtvarná práce – zimní tematika
  • Rozvoj logického myšlení – logické stavebnice a skládačky

Řečové a jazykové činnosti

  • Nácvik soustředěného poslechu – „Čertovské pohádky“
  • Nácvik koled a vánočních básní
  • Poslech pohádky z knihy „ Človíček“
  • Rozklad slov na slabiky, velké děti určování první hlásky
  • Slova opačného významu
  • Slova nadřazená – vysvětlení pojmu, hledání slov podřadných
  • Rozvoj slovní zásoby – snaha o samostatné vyprávění čteného textu

Předmatematické představy

  • Procvičování předmatematických dovedností – časopis pro předškoláky, pracovní listy
  • Pracovní listy – spojování číslic se stejným počtem předmětů
  • Pojmy malý – velký, větší – menší, vysoký – nízký…

Rozvoj smyslového vnímání

  • Rozvoj sluchového vnímání -„Pepíčku pípni“
  • Orientace v prostoru – pojmy vpravo, vlevo, nahoře, dole
  • Rozvoj zrakového vnímání – dokončování půlených obrázků
  • Nácvik šikmé čáry
  • Rozvoj sluchového vnímání – tvorba rýmů
  • Rozvoj zrakového vnímání opis geometrických tvarů – pracovní listy
  • Rozvoj jemné motoriky – modelování, navlékání korálků

Téma: Objevujeme svět kolem nás

Dílčí cíle

Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými.   Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti.  Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.

 Akce mateřské školy

  • Edukativní program Dinosauři
  • Kouzelnické představení
  • MTU
  • Vědecké laborky
  • Karneval v MŠ
  • Edukativní program Cesta kolem světa
  • Kontrolní screening očí

Pohybové činnosti

  • Procházka k zamrzlému rybníku
  • PH s říkankou „Vláček“
  • Nácvik házení a chytání míče
  • Rozvoj rovnováhy – chůze po nataženém laně, chůze po lavičce
  • Nácvik mazurky „Měla babka“
  • Bobování, klouzání
  • PH „Na barevná auta“
  • Cvičení na nakloněné rovině a žebřinách
  • Rozvoj obratnosti – překážková dráha
  • Hod papírovými koulemi na cíl

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Získat povědomí o částech dne, jejich názvy, význam a důležitost
  • Rozhovory nad obrázky: denní činnosti doma a v MŠ
  • Pojmy snídaně, svačina, oběd, večeře
  • Rozvoj slovní zásoby – prohlížení obrazového materiálu
  • Rozhovory o svátku Sv. Valentýna
  • Námětová hra „Na řemesla“
  • Námětová hra „Co potřebuji k práci?“ – známé pracovní pomůcky a nástroje
  • Námětová hra „Chodím, hledám“ – řazení předmětů ze stejného materiálu do skupin
  • Předměty okolo nás – z jakého jsou materiálu
  • Návštěva krmelce, rozhovory o zimování zvěře

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Práce s temperou – „Sněhulák“
  • Výtvarná práce – Karnevalová maska
  • Rozvoj grafomotoriky
  • Dárek pro maminky
  • Výtvarný projekt „Zima“

Předmatematické představy

  • Procvičování barev, tvarů a počtu, pojmu menší – větší
  • Grafické listy – opis tvarů a určování počtu
  • Upevňování pojmů vpravo, vlevo, nahoře, dole
  • Hry se stavebnicí, dělení kostek dle stejného tvaru a velikosti do skupin
  • Grafické listy – půlené obrázky

 Řečové a jazykové činnosti

  • Nácvik básně „Sněhulák“
  • Čtení z knihy „Človíček“ – vyprávění děje dětmi
  • Promítání filmu „Sněžný kluk“- rozhovory o ději filmu a hlavních hrdinech
  • Rozklad slov na slabiky, velké děti určování první a poslední hlásky
  • Popis obrázku – rozvoj slovní zásoby, používání souvětí
  • Soustředěný poslech, doplnění chybějících slov v textu
  • Vymysli slovo od A, H,C…..

Rozvoj smyslového vnímání

  • Logické skládačky
  • Rozvoj zrakového vnímání – najít mezi množinou obrázků jiný
  • Rozvoj sluchového vnímání – „Odkud štěká pes
  • Rozvoj zrakového vnímání – Najdi rozdíly – pracovní listy
  • Rozvoj zrakového vnímání – Najdi k obrázku jeho stíny – pracovní listy