Barevný podzim – podzimní činnosti v MŠ
Téma: Hola, hola, škola volá
Dílčí úkoly
Přivítání dětí, seznamování nově příchozích dětí s prostředím třídy, celé budovy i školní zahrady. Postupné poznávání nových kamarádů, seznamování s jejich jmény i jmény zaměstnanců MŠ a jejich profesemi. Seznamování s hračkami, pomůckami a jejich správné uložení. Seznamování se smluvenými pravidly v kolektivu a pravidel chování. Utvářet u dětí sounáležitost k rodině. Blíže děti seznámit s místem, ve kterém žijí.
Seznamovací hry
- Seznamování dětí s novými kamarády -„Kam Tě pohladím“, „Jméno v kroužku“
- Zapojování dětí do her a činností a posilování kladného vztahu k blízkým
- Postupné seznamování s prostorami MŠ „Co se skrývá za dveřmi?“
- Seznamování s hračkami, pomůckami a ostatním vybavením
- Postupné seznamování s pravidly
- Seznamování s personálem MŠ
- Poznávání své značky
Pohybové činnosti
- Rozvoj pohybových schopností u dětí „Na zvířátka
- Učit děti reagovat na pokyny „Kuba řekl“
- Učit chůzi v rytmu „Tluče bubeníček“
- Rozvoj obratnosti na průlezkách v parku a na zahradě
- Dynamická pohybová hra „Myšky chodí tuze tiše“
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Kresba lidské postavy „Moje maminka“
- Zpěv u klavíru, použití Orffových nástrojů
- Kolektivní stavba ze stavebnice – učit děti kooperovat a pomáhat mladším
- Mačkání papírových koulí – rozvoj jemné motoriky
- Výtvarný práce „Slunečnice“
Řečové a jazykové činnosti
- Opakování známých říkadel
- Zjišťování řečových schopností nových dětí
- Nácvik básně „Stromy“
- Poslech pohádek – kniha „Matýsek a Majdalenka“
- Rozhovory nad knižní ilustrací
- Částečný nácvik básně „Podzim“
Předmatematické představy
- Hra s barevnými kostkami – pojmy více, méně, stejně
- Počítání do pěti – říkanka „Jeden, dva, tři“
- Grafické znázornění počtu – časopis pro předškoláky, pracovní listy
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Podněcovat děti ke kamarádskému soužití a pomoci mladším dětem
- Seznamovat s pravidly MŠ
- Procházka obcí, orientace ve vsi, poznávání známých míst
Rozvoj smyslového vnímání
- Rozvoj zrakového vnímání – poznávání své značky
- Rozvoj sluchového vnímání „Pepíčku pípni!“
- Rozvoj krátkodobé paměti – Pexeso
- Rozvoj hmatu „Co je v pytlíku?“
Téma: Foukej, foukej větříčku
Dílčí úkoly
Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenování ovocných stromů a jejich plodů. Seznámení s prací na zahradě, v sadu i na poli. Pozorování měnících se listů na stromech, znát základní a doplňkové barvy. Poznávání a pojmenování lesních plodů a seznamování se s jejich významem pro lesní zvěř a ptactvo. Využití lesních plodů jako výtvarného materiálu. Poznávání přírodních zákonitostí – změny počasí (vítr, déšť, mlha), koloběh vody v přírodě, význam vody pro Zemi, ale i její ničivé důsledky jako živlu. Seznamování s tradicemi (posvícení, dýňování). Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví v chladném počasí. Seznamování s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Rozvoj poznatků o lesní zvěři, o způsobu života, o nutnosti zvěř v zimních měsících přikrmovat.
Pohybové činnosti
- Procházka do lesa – překonávání přírodních překážek, návštěva krmelce
- PH – „Leze, leze brouk“
- Rozvoj hrubé motoriky – změna polohy na pokyn
- Skok z místa do dálky
- Soutěž družstev – PH „ Bačkorky“
- Průlezky na zahradě
- Znázornění pohybu zvířat „Na zvířátka“
- Nácvik vzpřímené chůze – chůze s knihou na hlavě
- PH „Na sedanou“
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění
- Procházky vesnicí, sledování znaků podzimu
- Orientace ve vsi – procházka ke kostelu, rybníku, k Jemníkům
- Pozorování ovocných stromů a jejich plodů
- Práce na zahradě prohlížení obrazového materiálu, názvy nářadí
- Koloběh vody – prohlížení encyklopedie
- Rozhovory o lesních podzimních plodech, obrazový materiál, hledání v lese
- Rozhovory o lesní zvěři, zimním dokrmování a způsobu života
- Seznamování se s lidským tělem – encyklopedie
- Dýňování na zahradě
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Použití přírodnin jako výtvarného materiálu – stavba domečků
- Výtvarná práce „Ježek“ ¨
- Výtvarná práce „Mochomůrky“
- Práce s časopisem pro předškoláky
- Výtvarná práce – „Dýně“
- Výtvarná práce zápich „Halloween“
- Kolektivní stavba z kostek – nácvik kooperace a pomoci mladším
- Velké děti „Vějíř“- skládání, vystřihování
- Malé děti – seznámení s držením nůžek
- Práce prstovými barvami -„Duchové“
- Práce s nůžkami a lepidlem „Netopýr“
Řečové a jazykové činnosti
- Nácvik písně „Pyšný drak“
- Vytleskávání, rytmizace
- Četba z knihy Matýsek a Majdalenka
- Částečný nácvik básně „Přišel podzim“
- Poslech psaného textu, samostatné vyprávění dětmi
- Určování první a poslední hlásky
Předmatematické představy
- Určování pojmů vpředu, vzadu – didaktická stavebnice Visio
- Počítání do deseti – didaktická stavebnice „Válečky“
- Vytváření skupin předmětů – porovnávání počtu – kostky
- První, druhý, třetí, poslední – práce s časopisem pro předškoláky
Rozvoj smyslového vnímání
- Poznávání ovoce a zeleniny podle chuti a vůně
- Zraková cvičení – skládání mozaiky dle předlohy
- Sluchová cvičení – „Na tichou poštu
- Pozorování změn počasí – mlha, déšť, vítr, zima
- Poznávání barev „Čáp ztratil čepičku“
- Rozvoj sluchového vnímání – rozlišování krátkých a dlouhých hlásek