Kouzelná zima – zimní činnosti v MŠ
Téma: Objevujeme svět kolem nás
Dílčí cíle
Vést děti k přesnějšímu uvědomování si střídání ročních období, měsíců a dnů. A učit je pojmenovat. Bližší seznamování s částmi dne (používání pojmů – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a činnostmi s nimi spojenými. Poznávání profesí, se kterými se děti setkávají a seznamování s tradičními řemesly. Poznávání materiálů, ze kterých jsou předměty kolem nás vyrobeny a jejich vlastnosti. Osvojování si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí.
Akce mateřské školy
- Divadelní představení „Pračlovíček“
- Kouzelnické představení
- Lezecká stěna
- Vědecké laborky
- Karneval v MŠ
- Pohádková zvířátka
Pohybové činnosti
- Hra papírovou koulí na pohyblivý cíl. „Na jelena“, hod na pohyblivý cíl.
- PH – „Na zvířátka“.
- Pohotová reakce na daný signál „Včelí královna velí“
- Honěná s pravidly
- „Na řemesla“ – vyjádření profese pomocí pantomimy.
Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)
- Výroba čepičky na karneval. Stříhání, lepení, dokreslování.
- Omalovánky „Profese“.
- Skládání dřevěných puzzle „Celý rok“.
- Sestavování magnetické autodráhy.
Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění.
- Rok je dlouhý copánek“- střídání a charakteristika ročních období. Práce s obrazovým materiálem.
- Seznamování s názvy měsíců v roce.
- Procvičování dnů v týdnu.
- Činnosti spojené s částmi dne. Námětová hra „Na rodinu“.
- Význam práce pro společnost a pro jedince
- rozhovory „Kde pracují moji rodiče?“, „Proč rodiče pracují?“
- Seznámit děti s různými druhy profesí, přiblížit význam práce, naučit děti názvy profesí, se kterými se setkávají ve svém okolí.
- Didaktické pomůcky „Profese“, přiřazování, rozhovory, pojmenování.
- Pracovní listy „Profese“.
- Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
- Procházka po okolí. Vyhledávání různých materiálů v přírodě.
- Procházka do lesa. Pozorování změn v přírodě. Rozhovory (pojmy-pučení, poupata, jehnědy).
Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.
- Práce s básní „Kominík“
- Vyhledávání předmětů dle daných vlastností. Používání podstatných a přídavných jmen
- námětová hra „Chodím, hledám…“
- Opakování písně „Sněží“ s pohybem.
- Nácvik písně s pohybem „Sněhulák“.
- Co kdy dělám? Aktivace sloves. Přiřazování obrázků k částem dne.
Předmatematické činnosti
- Vyhledávání předmětů dle předem daných vlastností.
- Vytváření skupin předmětů dle druhů materiálu, ze kterých jsou vyrobeny.
- Skládání dle vzoru. Geometrické tvary.
Rozvoj smyslového vnímání
- „Tajemství v pytli“ – poznávání předmětů podle hmatu, určování vlastností předmětů.
- Koordinace ruky a oka „Předškolák“
- Pexeso